Czy warto stosować kwasy omega 3 #o1

  • Autor posta:
  • Kategoria posta:Suplementy
  • Czas czytania:12 mins read

Kwasy omega 3, ostatnio coraz częściej poruszany temat. Dość dużo się ostatnio o nich mówi i pisze. Okazuje się, że spełniają WAŻNĄ ROLĘ w naszym organizmie. Są, też NIEZBĘDNE dla zdrowia. Zastanawiam się, czy mój organizm w ogóle je potrzebuje? Jak to jest z tymi kwasami tłuszczowymi omega 3. Czy naprawdę są niezbędne? A może jest to moda, która przede wszystkim drenuje moją kieszeń? Postanowiłem zgłębić mocniej ten temat i sprawdzić czym naprawdę są kwasy tłuszczowe omega 3. Dlaczego są, aż tak ważne. Wobec tego zacząłem studiować literaturę, aby odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

Kwasy tłuszczowe omega 3
Dla naszego mózgu ważne są kwasy tłuszczowe omega 3 EPA i DHA
  1. Co to są kwasy tłuszczowe omega 3 oraz jaką rolę spełniają w organizmie człowieka?
  2. Czy są miarodajne badania, które pokazują, że stosowanie kwasów tłuszczowych omega 3 jest jak najbardziej wskazane i pożądane?
  3. Czy są testy, które pozwolą mi sprawdzić przed i po kuracji, jaki mam poziom kwasów tłuszczowych omega 3 w moim organizmie? Chcę wiedzieć, że to, co robię, jest dobre i korzystne dla mnie.
  4. Dlaczego kwasy omega 3 stoją na straży mojego zdrowia? Co w nich jest takiego niesamowitego. Przed czym mnie chronią, jaką spełniają rolę?
  5. Jakie jest najlepsze obecnie źródło kwasów tłuszczowych omega 3?
  6. Czy w obecnych czasach dostarczanie w sposób naturalny jest wystarczające?
  7. Czy jednak suplementacja jest konieczna?
  8. Jeśli suplementacja jest konieczna to jakie dawki są wskazane i jak długo należy ją stosować, aby zobaczyć efekty?
  9. Ile muszę zainwestować w swoje zdrowie, by mój organizm prawidłowo funkcjonował?
  10. Po drodze pojawi się zapewne więcej pytań. No to zaczynamy.

Moje doświadczenia z kwasami omega 3

Jestem bardzo podekscytowany pracą, którą mam wykonać. Na pewno mnóstwo pytań zrodzi się jeszcze po drodze. Postaram się dokładnie zgłębić ten temat. W związku z tym wyniki moich badań zamieszczę na blogu. Praktycznie do tej pory moje doświadczenia były bardzo małe, ponieważ moja znajomość opierała się jednie na ich używaniu. Tak stosuję kwasy Omega 3, ale tak naprawdę mało na ten temat wiedziałem. Nie zdawałem sobie jednak sprawy, jak ważną rolę spełniają dla organizmu, nie rozumiałem ich działania. Szczerze mówiąc, nigdy wcześniej nad tym zagadnieniem się nie zastanawiałem. Stosowałem je, gdyż intuicja mówiła mi, że tak trzeba.

Przypadek sprawił, a może i nie? Podobno nic nie dzieje się przez przypadek. Poznałem człowieka, który zainspirował mnie, do innego spojrzenia na to czym są kwasy omega 3. Tak też zrobiłem. W konsekwencji zacząłem czytać i analizować. Już na samym początku zorientowałem się, że kwasy omega 3, które do tej pory stosowałem, są złej jakości i co gorsze są popsute, ponieważ cuchną. Bardzo się wkurzyłem ze względu na to, że poczułem się oszukany.

Byłem zaskoczony faktem, że do tej pory tego nie zauważyłem. Sądziłem, że to jest normalne, że jest taki dziwny zapach i smak. Wyobrażacie sobie, jak się poczułem? Zaskakujące dla mnie było to, że są to produkty znanej i cenionej marki na rynku polskim i światowym. Wyobrażasz sobie, że ja właśnie zakupiłem w tej firmie następną partię kwasów omega 3 na dwa kolejne miesiące. Poczułem się szczęśliwy, gdy udało mi się je zwrócić na gwarancję satysfakcji. Odzyskałem swoje pieniądze.

Rozpocząłem poszukiwania nowego produktu omega 3

Zrozumiałem, że przyszedł czas na zmiany. Zacząłem intensywnie czytać na ten temat. Postanowiłem też poszukać innego produktu. Przyszło mi do głowy, że być może niepotrzebnie kupuję suplementy, które zawierają kwasy omega 3. To może być niepotrzebny wydatek. Pomyślałem sobie, przecież mogę dostarczać je z jedzeniem. Wystarczy wiedzieć co jeść. W ten sposób może zaoszczędzę trochę pieniędzy. Zmiana pewnych nawyków żywieniowych załatwi sprawę – tak sobie pomyślałem. Szybko jednak od tego zamiaru odszedłem, ponieważ uzmysłowiłem sobie, że nie jestem w stanie, tego dokonać tak jak to sobie wyobraziłem.

Co to są kwasy tłuszczowe omega 3?

Jak ja rozumiem, czym są kwasy omega 3. Analizując różne mądre naukowe opracowania, dowiedziałem się, że kwasy tłuszczowe omega-3 (także omega 6) są dość istotnym i bardzo ważnym dietetycznym składnikiem odżywczym mojego organizmu, ponieważ są zaliczane do niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (PUFA).

Oznacza to, że zawierają więcej niż jedno wiązanie podwójne cis, np.: n-3, oznacza trzy podwójne wiązania, [opis]. Niezbędnych, czyli muszę je dostarczać codziennie, jako stały element mojego pożywienia, ze względu na to, że mają one ogromne znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu. Kwasy Omega 3 są ważnym składnikiem strukturalnym błon komórkowych i odpowiadają za ich właściwą budowę. Wpływają na takie właściwości błony komórkowej, jak płynność, elastyczność, przepuszczalność i aktywność enzymów związanych z błoną komórkową.

Błona komórkowa zwana jest także membraną plazmową. Jest to bariera oddzielająca zawartość komórki od środowiska zewnętrznego i kontrolująca to co wchodzi i wychodzi z komórki. Zwróciłem uwagę, że kwasy omega 3 mają działanie przeciwzapalne (hamują produkcję w komórce zapalnych substancji), natomiast kwasy omega 6 (zwłaszcza kwas AA) wprowadzają stany zapalne.

Dowiedziałem się, że zalecane jest zwiększenie ilości kwasów omega 3 w codziennym pożywieniu. Zwiększamy tym samym zawartość kwasów omega 3 w krwinkach czerwonych, komórkach odpornościowych, blaszkach miażdżycowych, tkance sercowej i innych typach komórek w całym ciele. Wpływając w ten sposób na wiele procesów metabolicznych, co przekłada się na pozytywne efekty prozdrowotne, udokumentowane licznymi badaniami klinicznymi. Mają ogromny potencjał zapobiegania i radzenia sobie z chorobą.

Muszę przyznać, że teraz dopiero zaczynam rozumieć sens stosowania właściwej suplementacji. Wiem, dlaczego mam je stosować. Ok idźmy dalej…

Kwasy omega 3 i omega 6 oraz ich różnorodność.

Okazuje się, że komórka potrzebuje oprócz kwasów omega 3 także kwasów omega 6. Oto ich krótka charakterystyka.

W grupie kwasów omega 3 rozróżniamy:

  • Kwas macierzysty jako kwas α-linolenowy – (ALA, 18:3n-3),
  • Długołańcuchowy kwas eikozapentaenowy – (EPA, 20:5n-3)
  • Długołańcuchowy kwas dokozaheksaenowy – (DHA, 22:6n-3)

Źródłem Kwasów omega 3 ALA są: siemię lniane, konopie, dynia, orzechy włoskie, nasiona Chia (suszone). Ich oleje są także doskonałym źródłem kwasów ALA.
Natomiast Źródłem długołańcuchowych kwasów EPA i DHA są: tłuste ryby, owoce morza, algi morskie. Kwasy te nie występują w roślinach.

W grupie omega-6 podstawowe kwasy to:

  • Kwas rodzimy jako kwas linolowy – (LA; 18: 2n-6)
  • Kwas gamma -linolenowy – (GLA; 18: 3n-6)
  • Kwas arachidonowy – (AA; 20: 4n-6)


Bogatym źródłem kwasów LA są oleje roślinne: sojowy, szafranowy, słonecznikowy, palmowy, sezamowy,  kukurydziany oraz orzechy brazylijskie, orzeszki pekan palone na oleju.
Kwasy AA, natomiast ich źródłem jest mięso. Metabolizm z kwasów LA w organizmie powoduje bardzo znaczący wzrost ilości kwasów omega 6 AA. A te powodują stany zapalne.

UWAGA!
Naukowe skróty dla kwasów tłuszczowych informują o strukturze chemicznej. Dla przykładu kwas DHA, 22:6n-3.  Pierwsza część (22:6) – mówi, że jest to 22-węglowy kwas tłuszczowy z 6 podwójnymi wiązaniami, podczas gdy druga część (n-3) mówi, że pierwsze podwójne wiązanie znajduje pomiędzy trzecim i czwartym atomem węgla, liczonym od końca metylowego kwasu tłuszczowego pozycja (n-3),  która definiuje, że jest to kwas omega 3. Podobnie jest dla np.: LA, część (n-6) mówi, że pierwsze podwójne wiązanie znajduje się pomiędzy szóstym i siódmym atomem węgla od końca metylowego kwasu tłuszczowego, która definiuje, że jest to kwas omega 6.

Metabolizm, przemiana kwasów omega 6 do 3.

Należy zwrócić uwagę, że macierzysty kwas α-linolenowy – ALA i rodzimy kwas linolowy – LA należą do Nienasyconych Niezbędnych Kwasów Tłuszczowych (NNKT). Nie mogą być przez organizm wytwarzane, gdyż organizm nie ma takich zdolności enzymatycznych. Dlatego muszą być dostarczane z jedzeniem. Rośliny natomiast mają taki enzymatyczny mechanizm syntezy LA i ALA. Wobec tego rośliny i oleje z tych roślin są ich bogatym źródłem dla naszego organizmu.

NNKT w procesie metabolizmu są przetwarzane przez organizm

  1. Na energię,
  2. Na triglicerydy, estry cholesterolu, i fosfolipidy (składowa membrany komórki).
  3. W procesie desaturacji (biochemiczna przemiana) i reakcji wydłużania przechodzą w produkty o dłuższym łańcuchu i są bardziej wielonienasycone (kwasy LA w AA oraz kwasy ALA do EPA i DHA). Proces ten występuje przede wszystkim w wątrobie, a w mniejszym stopniu w tkance.

Słaba konwersja kwasów ALA do EPA  DHA, dlatego mamy ich niedobór.

Wobec tego długołańcuchowe kwasy tłuszczowe omega 3 DHA i EPA mogą być w pewnym stopniu wytwarzane w ludzkim ciele. LA jest metabolizowany do AA w bardzo wysokich stężeniach w szerokim zakresie tkanek i komórek. Natomiast ALA do EPA i DHA niestety w bardzo ograniczonym zakresie, ponieważ kwasy omega 3 ALA są przetwarzane na energię w mitochondriach i tylko ograniczona ich ilość pozostaje do konwersji do EPA i DHA.

Należy zwrócić przede wszystkim uwagę na fakt, co też wykazały badania, że wysoki poziom kwasów omega 6 LA do kwasów omega 3 ALA ogranicza proces desaturacji  kwasów omega 3 ALA do kwasów omega 3 EPA i DHA ze względu na konkurencyjne hamujące działanie LA i ALA na poziomie początkowej reakcji desaturacji. Nieznacznie większą skuteczność konwersji Kwasów ALA do EPA i DHA zaobserwowano przy mniejszym stosunku omega 6 do kwasów omega 3.

Wobec tego Health and Welfare Canada zarekomendował, aby podjąć próby zmniejszenia tego stosunku do poziomu 4 : 1. Liczne badania na ludziach nie wykazały jednak istotnego wzrostu DHA, przy niższych proporcjach LA do ALA, nawet przy większym codziennym spożyciu kwasów omega 3 typu ALA.

Dostarczaj z zewnątrz kwasy omega 3 EPA i DHA

Nie zagłębiając się mocno w temat, zauważyłem, że powinienem dostarczać z zewnątrz kwasy omega 3 EPA i DHA. W pewnym sensie można przyjąć, że one też należą do Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT). Ich źródłem jak już wcześniej napisałem, są ryby tłuste, owoce morza, algi morskie, oleje rybie lub żywność funkcjonalna wzbogacona o te kwasy omega 3 DHA i EPA.
Jeśli chodzi natomiast o kwasy omega 3 typu ALA, dostarczamy ich wystarczającą ilość z jedzeniem. Przy brakach, jeśli by się tak zdarzyło, można stosować olej lniany lub inne roślinne oleje. UWAGA: Stosować trzeba tylko i wyłącznie oleje tłoczone na zimno.

Czytając badania naukowe, doszedłem też do wniosku, że wysoki poziom kwasów AA prowadzi do niebezpiecznych reakcji w naszym organizmie, prowadzą one do tworzenia się skrzeplin związanych z zawałem mięśniowym serca, degradacją komórek, tworzeniem się raka i innych dziwnych rzeczy, których nie jestem w stanie teraz wymienić na ogrom tych informacji, które poznałem. Odpowiednio wysoki poziom kwasów EPA i DHA w znaczący sposób ograniczają stany zapalne w organizmie i chroniczne zaburzenia, które występują przy wysokim poziomie kwasów AA.

Jakie wnioski mogę wysnuć z mojej analizy.

Podsumowując te rozważania, mój organizm potrzebuje kwasów tłuszczowych omega 6 (LA, AA) oraz kwasów tłuszczowych omega 3 (ALA, EPA DHA). Ważne dla mnie jest to, abym zachował odpowiednie proporcje kwasów omega 6 (AA) do omega 3 (EPA/DHA). Idealnie powinno być jeden do jednego. To dzisiaj marzenie. Obecnie, jeśli osiągnę balans, 5 : 1 będzie super. Fajnie Jednak by było zejść do poziomu 3 : 1. Sprawdzę sam osobiście czy jest możliwe. Jeśli tak to postaram się wówczas dojść do poziomu jeden do jednego. Pierwsze badania dotyczące balansu nie wyszły dobrze

Duża dysproporcja kwasów omega 3 do omega 6

Okazuje się, że w diecie Europejczyka, podobnie Polaka ten stosunek, czyli dysproporcja kwasów omega 6 do omega 3 sięga, 20 : 1, a nawet więcej. Poniżej przykład niebezpiecznej różnicy pomiędzy kwasami omega 3 i omega 6. W tej sytuacji występuje ogromne ryzyko zachorowania.

Wynik testu omega 6 do omega 3
Zbyt wysoki poziom kwasów omega 6 do omega 3

Osiągnięcie równowagi daje właściwą przepuszczalność i elastyczność błon komórkowych. Jesteśmy zdrowsi i czujemy się lepiej. Czujemy większą radość z życia. Jesteśmy także spokojniejsi.

Stosuj kwasy omega 3, jeśli chcesz być zdrowy.

Jeśli chcę być zdrowym i zmniejszyć zachorowalność na choroby cywilizacyjne to z pewnością jestem zmuszony na dodatkowe zewnętrzne używanie i dostarczanie kwasów omega 3 z suplementów diety bogatych w kwasy omega 3 EPA i DHA dla wyrównania poziomów i zwiększenie poziomu kwasów tłuszczowych omega 3 w błonie komórkowej. A jednocześnie ograniczenie spożywania produktów wysoko przetworzonych zawierających duże ilości kwasów omega 6 typu AA.

Miłego dnia 🙂
Niech każdy dzień będzie dla Ciebie wyjątkowy 🙂

Zapraszam do zewnętrznego sklepu, aby zakupić Omega 3

Źródło: 
http://lpi.oregonstate.edu, 
http://www.dhaomega3.org