Balans omega 6 do omega 3, a zdrowie komórki. #o3

  • Autor posta:
  • Kategoria posta:Suplementy
  • Czas czytania:5 mins read

Prawidłowy balans kwasów omega 6 do omega 3 jest ważnym elementem, ponieważ wpływa to na jakość życia. Warto sobie uświadomić jak jest ważny. W poprzednim artykule, Skąd brać kwasy omega 3 wspomniałem, że zrobiłem sobie badania, poniżej możesz je zobaczyć. Uświadomiły mi one, że mam zły stosunek kwasów omega 6 do omega 3. Trzeba pamiętać, że kwasy omega 3 są kwasami tłuszczowymi przeciwzapalnymi. Natomiast kwasy omega 6 wprowadzają stany zapalne. Jak widzisz, działają do siebie przeciwstawnie.

Czym jest balans omega-6 (AA) do omega-3 (EPA)

Dla naszego organizmu są potrzebne kwasy omega 3 i omega 6, ponieważ z nich jest zbudowana błona komórkowa. Ich właściwa proporcja sprawia, że komórka jest elastyczna, lub nie jest, gdy zaburzona jest równowaga. Zatem kwasy te muszą być w organizmie w równowadze. Balans kwasów omega 6 do omega 3 to stosunek wskaźnika kwasu omega-6 (AA) do wskaźnika kwasu omega-3 (EPA) w błonie komórkowej czerwonych krwinek. Stosunek ten informuje nas o rozkładzie tłuszczu roślinnego i morskiego w naszej diecie. Ten stan uświadamia nam, w jakiej kondycji są pozostałe komórki naszego organizmu. To przekłada się bezpośrednio na to, jak się czujemy, jak funkcjonujemy na co dzień.

Mój wynik testu na balans kwasów omega 6 do omega 3

Stosunek kwasów omega 6 do kwasów omega 3
Czy wiesz jaki powinien być stosunek omega 6 do omega 3?

Co ten test mówi? Jeśli ta różnica jest zbyt duży, oznacza to, że przez ostatnie pół roku nie dostarczałem odpowiedniej ilości tłuszczu rybnego z pożywienia. Chodzi o kwasy tłuszczowe omega 3 typu DHA i EPA. Nie należy mylić z kwasami omega 3 z roślin, one też są bardzo potrzebne, ale spełniają inną rolę w organizmie. Oznacza to, że naturalne procesy odbudowy organizmu są zaburzone. Jednocześnie wydłużył się czas regeneracji po wysiłku fizycznym. To, co odczuwałem dodatkowo to zła praca układu odpornościowego i zaburzenia koncentracji oraz częste wpadanie w zły nastrój.

Proporcje te można również odnieść do oceny sprawności systemu immunologicznego. W okresie jeszcze przed rewolucją przemysłową, gdy ludzie żywili się w głównie dobrym mięsem bez antybiotyków i sterydów. Jedli warzywa zawierające mnóstwo składników odżywczych. Tego w dzisiejszej diecie brakuje. Stosunek omega-6 do omega-3 wynosił 1:1. Dzisiaj pożądanym stanem jest proporcja mniejsza niż 3:1.

Graniczną wartością jest 5:1 z potencjalną poprawą balansu. Biorąc pod uwagę współczesną dietę, u wielu osób stwierdza się proporcje wyższe niż 10:1. Mój wynik jest w tym dolnym zakresie. To mnie bardzo cieszy. Często dość niestety zdarzają się wyniki powyżej 20:1. Oto przykład innego badania.

Wynik badania innej osoby. Zobacz, jak duża jest różnica. Wysoki balans omega 3 do omega 6 to wysokie ryzyko wystąpienia stanów zapalnych w organizmie

Wynik testu omega 6 do omega 3
Zbyt wysoki poziom kwasów omega 6 do omega 3

Jak sądzisz jaki jest u Ciebie? 🙂

Jeśli osiągnę równowagę omega 6 do omega-3 bliski lub niższy od wyniku 3:1, to poprawi się  odporność organizmu. Zminimalizuję w ten sposób ryzyko wystąpienia przewlekłych stanów zapalnych w całym moim ciele. Stosunek omega 6/omega-3, który teraz mam, czyli wyższy niż 3:1 skutkuje występowaniem stanów zapalnych w moim organizmie. Suplementy będą lepiej przyswajalne przez komórkę, gdy zwiększy się jej przepuszczalność i elastyczność. To jest możliwe tylko przy prawidłowym balansie tych kwasów. W związku z tym jak widzisz jest konieczność stosowania kwasów omega 3.

Jak odczytać balans kwasów omega 6 do omega 3

Balans kwasów omega 6 do omega 3 powyżej 10 przyczynia się do znacznego wzrostu ryzyka wystąpienia przewlekłych stanów zapalnych w organizmie. Pojawiają się częściej infekcje i rany, jak również zaburzenia systemu odbudowy na poziomie komórkowym. Im większa przewaga kwasów omega 6 nad omega 3, tym gorzej.

Gdy ten balans jest, pomiędzy 10 a 3 wiąże się z nieco podwyższonym ryzykiem wystąpienia przewlekłych stanów zapalnych w organizmie. Tu także częściej pojawiają się infekcje lub rany. Jest też podwyższone ryzyko zaburzeń w systemie odbudowy na poziomie komórkowym.

Zalecane jest w obu przypadkach przyjmowanie minimum 2 gramów kwasów tłuszczowych omega-3 DHA i EPA dziennie. Ewentualnie 14 gramów tygodniowo. Po upływie 4-6 miesięcy zalecane jest ponowne przeprowadzenie badań, ponieważ długość życia czerwonych krwinek (erytrocytów) wynosi minimum 120 dni

Stosunek poniżej 3 oznacza, że spożywasz odpowiednią ilość tłustych ryb. Ewentualnie przyjmujesz wystarczającą ilość morskich kwasów tłuszczowych omega 3 typu DHA i EPA.

Podsumowując. Dlaczego warto stosować kwasy tłuszczowe omega 3 w suplementacji?

Właściwy balans kwasów omega 6 do omega 3 skutkuje tym, że organizm ma lepszą kondycji. Zachodzi, dużo mniejsze ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne. Zwłaszcza na choroby układu krążenia. Lepiej pracuje mózg, układ odpornościowy. Oszczędzamy pieniądze, gdyż nie wydajemy pieniędzy na leki. Przynajmniej tak jest u mnie. To sobie bardzo cenię.

Wiem, że muszę, tak naprawdę chcę dostarczać kwasy omega 3 codziennie. To stały element mojego pożywienia. Mają one ogromne znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu. Odpowiadają za właściwą budowę komórek. Są ważnym składnikiem strukturalnym błon komórkowych. Wpływają na takie właściwości błony komórkowej, jak płynność, elastyczność, przepuszczalność i aktywność enzymów związanych z błoną komórkową.

Czy rozumiesz, dlaczego trzeba wprowadzić zmiany w sposobie odżywiania? To jest powód, dlaczego stosuję suplementację kwasami tłuszczowymi omega 3 typu DHA i EPA. Jeśli masz ochotę, też możesz je stosować.

Miłego dnia 🙂
Niech każdy dzień będzie dla Ciebie wyjątkowy 🙂

Zapraszam do zewnętrznego sklepu, aby zakupić Omega 3